Terug in de tijd - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Eva Mulder - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Eva Mulder - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

09 Februari 2010 | Ghana, Mampong

Jaja weer tijd voor een verslag aan jullie van de afgelopen week!! Zoals iedere keer is het weer te veel om op te schrijven.. dus haal ik de hoogte punten er even uit voor jullie!!

Vorige week eerst nog een paar dagen gewerkt in de Baby's home.. dit verliep hetzelfde als de vorige week.. met veel gesla van de vrouwen met de stok, veel gehuil, gepoep, geplas en kots overal!! Uiteraard ook op mij.. maar dat vindt ik niet het ergste, daar ben ik inmiddels al aangewent.. wat erg om te zien is hoe ze de kinderen slaan.. en dan vooral de keren met de stok!! Ik heb vorige week ook een stok afgepakt en verstopt.. ze zaten me allemaal wel vreemd aan te kijken.. maar dat kon me niet zoveel schelen.. het was in ieder geval 1 avondje zonder gesla met de stok.. en dat verliep dus daarom met iets minder gekrijs..
Het meisje wat ziek was is inmiddels ook weer beter.. alleen nu is er een ander meisje ziek.. ze had in 1 keer dichte ogen, vol met vocht.. dus is ze opgenomen in het ziekenhuis hier.. een goeie kans om natuurlijk even een kijkje te nemen in het ziekenhuis.. en toen dacht ik echt dat ik terug in de tijd was gegaan!!! Echt heel appart.. als eerst zie je gewoon allemaal geiten en kippen rond het zknh lopen.. en al die familie leden die buiten zitten te koken en de was te doen.. er hangen ook gewoon waslijnen tussen de gebouwen.. overal zie je ook mensen!! Toen we op de kinder afdeling kwamen was het gewoon een soort van grote ruimte die gescheiden werd door kasten.. en dat waren dan de kamers.. er liggen moeders op de grond te slapen die de wacht houden.. er hangen een soort van waslijnen die als infuus paal wordt gebruikt.. nou het ziet er gewoon heel anders uit.. de mensen moeten zelf voor bedden goed en eten zorgen.. Heb even stiekem wat fotos gemaakt.. ;)

Toen ik naar buiten liep kwam ik een vrouw tegen.. en die kon mij.. ik moest hard denken want alles lijkt hier op elkaar.. maar we hadden inderdaad eerder gesproken met elkaar.. alleen ik wist niet dat ze in het zknh werkte.. dus ik heb gevraagd of ik een dagje mee mocht werken met haar!! En dat vond ze hellemaal geweldig!!! Dus zodra ik terug kom uit het noorden bel ik haar om een dagje mee te kijken in het zknh!! Ben zo benieuwd.!!

Met het meisje gaat het weer goed.. ze hebben een gaatje in haar voorhoofd geboord en het vocht eruit gehaald.. ze komt morgen weer terug naar de babys home..

Het weekend was weer heerlijk!! Het voelde weer als een soort van vakantie.. we waren naar botomswi lake geweest.. een groot meer met palmbomen en een soort van strandje.. Hier ging ik heen met Anouschka, Daisy, Melanie en voor 1 nacht waren er ook nog 2 andere meiden vera en ly.. het was dus een gezellige meiden bende!! Savonds nog wat canadeze ontmoet en drank spelletjes gedaan!! Heerlijk.. we hadden bedacht dat we ons wat moesten gaan bezatten zodat we goed konden slapen.. want we sliepen in en dorm (slaapzaal). Nou de eerste nacht was wel goed gelukt op zich.. maar de 2de nacht hadden we dus 2 oudere mannen en 1 vrouw in onze kamer erbij.. toen we gingen slapen zei de goede beste man: Ik hoop dat jullie oordoppen mee hebben want ik snurk nog al hard!! En idd nog geen minuut later KEIHARD snurken.. gelukkig was ik denk ik te moe.. en ben in slaap gevallen en niets meer gehoord..

Toen daisy en ik de volgende dag lekker in het meer zaten te zonnen (we hadden de stoelen in het water gezet) Zei dais: ruik jij ook rotte vis.. Dus ik zeg: nou een beetje, maar het is nu alweer weg..
en ik kijk naar links en er drijft gewoon een dooie vis bij me bovenbeen.. dus wij keihard rennen!! Die meiden op het strand kijken wat we aan het doen waren natuurlijk.. Achteraf had ik de vis mee moeten nemen, die had ik nog kunnen verkopen op straat!!

Nou het was weer een lekker weekendje.. even iets anders, even de gedachte ergens anders!! Morgen op naar het noorden.. het is dus maar een kort weekje werken deze week..

Super om jullie reacties te lezen trouwens!!!

xxx

• 09 Februari 2010 - 14:18

Lida:

Hoi Eva,
    Wij hier vanuit Benningbroek wensen je veel sterkte en reisplezier in het Noorden.
    We hebben je verslag weer met veel plezier gelezen. Ik hoor het wel hoe het meelopen in het ziekenhuis is geweest want ook daar zal je je thuis voelen.
    veel liefs van ons allemaal en dikke kus

• 09 Februari 2010 - 14:22

Manon -Activity Int.:

Hoi Eva!!

Ik zat net al je verhalen te lezen toen er ineens nog een verhaal opstond! Leuk om te lezen zeg! Jeetje wat maken jullie veel mee..
    Heel erg gaaf!
    Heeeeel veel plezier nog!!

Groetjes,

Manon

• 09 Februari 2010 - 14:48

Stichting Muses:

Hee Eva!
    Ja dat is inderdaad wat anders ja. maar wel lekker dat er weekend tussen zit haha. hoe was je dag meelopen in het ziekenhuis? heel veel plezier nog verder!
    Groetjes Nicole

• 09 Februari 2010 - 16:10

Kristel:

Heey Evita,

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik lees echt met veel plezier je verhalen.
    Bij ons gaat alles nog goed. Op het werk blijft het druk.

Nou geniet er nog maar lekker van. En ben benieuwd hoe het in het ziekenhuis gaat.

xxx Kristel

• 09 Februari 2010 - 16:51

Susan Groot:

Hoi Eva,
    Wat beschrijf je alles goed zeg, het is net of je er zelf zit als je het verhaal leest. Wat een armoede he. Je doet het volgens mij super daar. Succes verder hoor!
    En.. die stokken verstoppen hoor, vreselijk verhaal.
    Liefs Susan

• 09 Februari 2010 - 20:17

Pap:

Lieve Eva,

Je kan het heel goed verwoorden wat je daar allemaal meemaakt. De eerste maand zit erop en ga zo door. Mooie en bijzondere ervaringen doe je daar op. "Terug in de tij"d": dan zie je pas echt hoe goed het hier is. En om daar bij aan te sluiten: als je thuis komt heb ik je wasmachine hier klaar staan.

kus pap

• 09 Februari 2010 - 22:00

Lida:

Meid, wat beleef jij wat!! Ik vertel hier thuis steeds wat je allemaal schrijft! We vinder het erg leuk om wat van je te horen!En pak die stok maar af hoor!!
    Dikke kus Lida.

• 09 Februari 2010 - 22:03

Lida Hoorn:

We hebben 2 Lida's,grappig. De laatste ben ik !! WFG

• 10 Februari 2010 - 15:12

Zusje:

Heeey zus,
    wat zijn je verhalen leuk, om te lezen.
    Begin je nu wel een beetje te missen hoor!
    Hoorde zaterdag nog je favoriete liedje in de kroeg:P haha
    dikke kus je zusje

• 10 Februari 2010 - 18:28

Immy:

Ha die Eef,
    Wat een prachtige foto's, geeft een goeie indruk van hoe het daar is. Wat een prachtige kinderen!En dan te bedenken dat die er met de stok van langs krijgen, brrrrr.Ik zou denk ik zelf die vrouwen met de stok afrossen :-(( Ik ga er dus maar niet naar toe.
    Houd je haaks, veel liefs!!!

• 10 Februari 2010 - 20:01

Suzell:

Heey Eef,

Ik vind het super om je verhalen te lezen. Wat lijkt het mij moeilijk om aan te zien hoe ze daar met die stok omgaan... grrrr!

Veel plezier straks het dagje mee in het ziekenhuis. Misschien zie je nog wel een leuke vernieuwing voor bij ons;)

veel liefs!

• 11 Februari 2010 - 12:44

Madelon:

Hoi Eef,

De eerste maand zit erop, mooi verhaal heb je weer geschreven. Heel vervelend voor jou om te zien dat ze daar met een stok straffen, blijf ze maar goed verstoppen. Leuk dat je in een ziekenhuis een dagje mag meelopen, wel weer een cultuurshock. In 2006 is een team van specialisten uit het WFG naar het ziekenhuis in Koforidua (St. Johns Hospital)geweest om te opereren en artsen op te leiden. Misschien kun je daar ook een bezoekje brengen, vinden ze vast leuk om een een WFG-er te ontvangen. Veel plezier verder en blijf vooral ook van de vrije dagen lekker genieten met de andere meiden.

x Madelon

• 11 Februari 2010 - 22:00

Antoinet Schuit:

Hoi Eva, eindelijk een berichtje van mij. Wat een belevenis voor jou zeg deze reis.Het leven daar is toch wel heel apart.Wat een luxe hebben wij! Ondertussen zijn wij lekker aan het oefenen. Vanavond hoorden we dat Christa ons B-orkest ook wil gaan dirigeren. Goed nieuws is dit!! Geniet lekker verder van je cultuurschok en dat gaat zeker lukken.Een muzikale groet van mij!

• 13 Februari 2010 - 11:15

Oma Mulder:

Dag lieve Eva,

Hoe maak je het? Ik zit bij sooeerd op verjaardag met saaaak. Vind het fantastisch wat je doet, de zusters van zandhoven die vragen wel eens naar je hoe het met je gaat. Dan vertel ik dat ik van Lida je reisverslagen uitgeprint krijg. Ik hoop dat als je terugkom je heerlijk bruin zien.

De groeten van Oma Mulder

• 14 Februari 2010 - 11:06

André:

hoi eva, terwijl jij probeert om af en toe wat verkoeling te zoeken, is hier alles weer wit van de sneeuw, en heeft sven kramer zijn eerste gouden medaille gewonnen in svencouver op de 5 km.
    je valentijnsdag van dit jaar zal wel niet al te veel secret lovers opleveren denk ik, maar dat moeten ze dan volgend jaar maar goedmaken!groetjes uit zwaagdijk, Dré

• 15 Februari 2010 - 21:19

Denise:

Wow dat is heftig Eeg. Echt raar dat ze dat daar zomaar mogen doen. Echt goed dat je die stok hebt verstopt ik zou hem verbranden als ik jou was!!!

Echt goed bezig ben erg trots op je. Als je thuis bent gooien we er een leuke lady's night tegen aan die heb je wel verdiend :)

Succes nog Eef en veel plezier.

Hele dikke kus en de groeten van Brian