update - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Eva Mulder - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Eva Mulder - WaarBenJij.nu

update

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

03 Maart 2010 | Ghana, Mampong

Nou goeiedag allemaal!!!

Zo weer even een verhaaltje..aangezien het zooooooo lang geleden is!!!
Vorige week nog een paar dagen gewerkt..en het weekend maar thuis gebleven omdat we het weekend ervoor al zo lang weg waren geweest naar het noorden.. Dus was ik vorige week zondag opnieuw in de kerk aangezien ik dat een vrouwtje hier had beloofd... nou de dienst was dit keer zo saai!! Dat ik in het midden van de dienst samen met Hiltsje weg ben gesniekt hehe.. Ook kwamen deze zondag daisy en melanie langs om te kijken bij mij project.. later op de dag ook nog mee gegaan met naar hun project!! Hun zitten in een weeshuis waar de jongste 3 is en de oudste 14 (geloof ik) het was daar erg huiselijk, het was goed om een ander weeshuis te zien..
Ik heb trouwens ook even wat fotos op facebook gezet!! (voor de mensen die facebook hebben)..
De werkdagen gaan een beetje hetzelfde.. smorgens verschonen we de babys eerst, daarna de bedjes soppen, kids eten geven, in bad doen en daarna gaan ze weer naar bed en is het ongeveer 11 uur.. de lunch break vullen we vaak met het naar het internet gaan, de was doen (met de hand), lezen, schrijven, uiteraar even eten wat vaak bestaad uit crackers of rijst of spaghetti (net waar onze host moeder zin in heb)..
Rond 15.30 moeten we weer terug zijn in de Babys home en dan opnieuw verschonen, naar buiten met de babys knuffelen, vasthouden en spelen, opnieuw eten, verschonen, en weer naar bed.. en dan is het meestal 18.30.. Dat zijn meestal de dag taken die we hebben.. en dan komt er nog bij dat er vaak babys ziek zijn die moeten dan naar het ziekenhuis gebracht worden of hebben extra aandacht nodig.. Zoals vorige week toen was er op een dag waarop echt alle kinderen ziek waren!! Echt overal waar je ook maar keek lagen maagsappen!! ;) fijn.. maar zielig voor de kindertjes.. en dan gaan de vrouwen ze ook nog dwingen om te eten zodat het er in een nog hardere vaart er weer uit komt!!! Waardoor de 1 over de ander heen spuigt en ga zo maar door...

Dat was dus vorige week..
Dit weekend lekker weg gegaan naar Cape Coast dit is bij het strand.. we (mel, dais en ik) zijn ook naar een dorpje op palen geweest!! Echt appart om te zien hoe die mensen leven op het water..
We hebben ook overnacht in een green turtle lodge (alleen geen schildpadden gezien).. toen we de volgende dag weer terug reden met de taxi begon de taxi in 1 keer te roken!!! Dus de chauffeur stond in 1 keer op de rem.. en wij springen uit de auto!! Komen er toch echte heuze vlammen onder het stuur vandaan (kleine vlammen)!! Dus de chauffeur blust het even met zijn doekje, en we konden uiteraard weer gewoon verder rijden!!! ;) Nu snap ik waarom echt in alle autos brandblussers hangen!! Dat is volgens mij het enige wat verplicht is hier!! haha..
Ben ook uit geweest (voor het eerst in Ghana) we zouden eigenlijk niet gaan.. maar toen Niki en ik al in onze pyjamas in bed lagen dachten we toch wel zin te hebben!! Dus aangekleed en daar gingen we op pad.. nou we kwamen de club binnen (wat heel klein is met een paar tafeltjes etc.) en we dachten eerst maar even een paar shotjes nodig te hebben.. Dit heb je ook echt nodig, want het dansen hier dat lijkt gewoon op sex met je kleding aan :S.. dus eerst maar gewoon op het stoeltje zitten zodat niet het een en ander met je probeerd te dansen..
Wat ook gebeurd is dat je volledig bestolen wordt!!! Je voelt constant en dan ook echt constant handen in je zak gaan.. Gelukkig was het geld al op aan drank gegaan dus er viel niets meer te stelen!!

Toen we thuis kwamen dachten we nog even te gaan douchen, en omdat we gedeelde douche hebben moesten we naar buiten.. ik dacht dat we geen sleutel nodig hadden dus ik trek de deur van onze kamer dicht.. en die zat toen echt heel dicht!! Die ging niet meer open.. en daar sta je dan om 3.00 snachts in je handdoekje op de gang haha.. gelukkig kon de bewaker het allemaal wel waarderen en had nog een reserve sleutel!!
Volgende dag was natuurlijk minder leuk, toch best wel een kater en dat met de hitte is niet zo fijn.. onze taxi stopte er ook nog eens mee toen we onder weg waren naar het 1 en het ander..
Maar het was een geslaagd weekendje..
Toen ik maandag terug kwam ben ik iemand mee gegaan naar 2 meisje van ongeveer(echt leeftijd weten ze hier eigenlijk nooit) 4 en 7 jaar.. Moeder van die meisjes is net overleden aan Aids en de vader is blind.. heb geregeld dat die meiden nu 1 jaar naar school kunnen!! Zodat ze een beetje een start kunnen maken..
over 3 weken ga ik terug naar het noorden om te kijken hoe het met de bouw van het school gebouw gaat (weet alleen niet of ik al heb geschreven over dat project). Mag ook namen verzinnen voor de 3 kleine gebouwjtes! Dus als er nog iets leuks in jullie op komt?!!! Laat het me maar weten!!
We gaan een schooltje bouwen in het noorden zodat de weeskinderen daar heen kunnen, vooral ook de meisjes aangezien ze anders worden uitgehuwelijk ongeacht de leeftijd..

Vervolg:
Ook afscheid van Melanie moeten nemen maandag :S snik snik.. heel zielig ;) grapje mel..

Ook ben ik dinsdag en vandaag gestart in het ziekenhuis.. hehe.. heel appart.. ik was op een soort van seh, maar dan afrikaans.. dus je krijgt allerlei problemen binnen omdat ze hier geen huisarts hebben.. dus van kinderen met oorpijn tot kinderen met een giga tumor in de buik.. dat was dan wel weer heftig want de fam. heeft geen geld om hem te laten opereren..
Vandaag was het nog veel vreemder.. de docters hadden besloten om naar Kumasi te gaan dus er was niemand.. er komen evengoed patienten binnen maar daar kunnen we dus niets mee want er was geen docter.. die mensen die wachten dus rustig zonder te zeuren 8 uur op de docter..
Wij hadden dus helemaal niets te doen.. hopen dat het morgen beter is..

Zo nou even een aanvulling van de laatste dagen..

Groetjes!! En kusjes Eva

• 03 Maart 2010 - 15:22

Lida:

Hoi Eva,
    Dat is wel weer een hele ervaring zo met het ziekenhuis. Gaat hier wel even anders. Wij hopen dat je ze toch een beetje kunt helpen daar, en dragen jullie ook uniformen in het ziekehuis?
    groetjes en dikke kus Giovanni, Sarah en Lida

kusjes

• 03 Maart 2010 - 19:08

Jan:

Hee Eef,

Het blijft een heerlijk avontuur. Ik hoop dat je er straks als je terug bent veel aan zal hebben.
    Kus,
    Jan

• 03 Maart 2010 - 21:20

Jo:

Eef, er komt meteen een fantastische naam in me op voor een van de drie kleine gebouwtjes... Wat dacht je van Lara;-)?! Alhoewel Johanna dan wel Jolanda natuurlijk ook zeker een optie is:-P.

• 04 Maart 2010 - 14:09

Wil Wissink:

jeetje Eva,het is daar echt n iet saai...en wij maar zeuren over de kleinste dingen.waar hebben we het over!!!!
    knuffel ze maar lekker die kleine roetmoppies..

• 04 Maart 2010 - 14:09

Wil Wissink:

knuffel ze maar lekker die kleine roetmoppies..

• 04 Maart 2010 - 17:44

BARREL:

Hai Eef,

VINI VIDI VICI beetje cliché. EEH gebouw E, gebouw V en gebouw A?
    beetje WFG term!

NOU JE VIND WEL WAT, DE MAZZEL!!

MOOI EN GOED WERK SISTER!!!! SUCCES!!!!

• 07 Maart 2010 - 10:37

Stichting Muses:

Hee Eva!
    echt gaaf dat je die schooltjes gaat bouwen in het noorden! echt goed bezig en ook leuk dat je de namen mag verzinnen zo is het helemaal duurzaam en zal het er altijd zijn. dus ben benieuwd hoe het verder gaat! suc6 ermee iig.
    Groetjes Nicole

• 13 Maart 2010 - 10:02

Dré:

Hee Eva, waar ben je nu toch weer mee bezig. Leef je jezelf zo in in het ziekenhuisgebeuren dat je er gelijk maar zelf gaat liggen??
    Begreep van Saar dat je echt behoorlijk ziek bent geweet en dat kan toch nooit de bedoeling zijn!!! Jij was daar om die luitjes te helpen en misschien nog wat bij te leren, en je zou in het noorden nog wat mooie dingen gaan doen. Hoop dat je snel weer opknapt, volgens zeggen was je al uit het ziekenhuis "ontsnapt" dus heb je blijkbaar al weer wat praatjes, des te beter Eva. Heel veel sterkte en beterschap daar.

xxx Dré